SWAS 1 november 2018

Donderdag 1 november 2018 stonden onderstaande workshops op het programma van de SWAS. Er waren ongeveer 35 mensen die zich hadden opgegeven om hieraan deel te nemen. Minder mensen dan gebruikelijk, maar hierdoor ontstonden wel hele mooie discussies en verhalen in de workshops.

Evaluatie

Alle mensen gaven in de evaluatie aan dat zij nieuwe informatie hadden gehoord en dat zij concreet iets gaan doen met de informatie die zij hebben gekregen. Op de vraag of zij de bijeenkomst aanbevelen bij andere collega-bedrijven/collega’s, zegt 100 % ja.

Tips:

  • leerlingen mbo meer interesseren voor het vak.
  • Wat zijn mogelijkheden en hoe kunnen we daarmee omgaan per sector.
  • Introductie korter en 3 workshops ipv 2.

Voor een volgende SWAS bijeenkomst zou het interessant zijn om dit thema te bespreken:

  • Lijmen ipv lassen.
  • ZZP-er inzetbaar/detachering -)iwzh ed.
  • Persoonlijke scholing door bedrijven: voors en tegen.
  • Elektromonteurs met vernieuwingen tijdens de lessen.
  • Duurzaamheid in de (metaal) fabriek.
  • Hybride docent.
  • Lessen tijdens opleiding.
  • Hoe zorgen we dat nog meer jonge kinderen enthousiast worden over techniek.
  • Stel enkele bedrijven in de gelegenheid om zich te presenteren (max 5 minuten).

 

De opzet van deze middag was goed.
U heeft nieuwe informatie gehoord.
Er was mogelijkheid om bij te praten.
Er was voldoende gelegenheid voor het stellen van vragen.

Workshop 1 Palensteijn

Studenten van mboRijnland zijn betrokken bij het aardgasvrij maken van de wijk Palenstein in Zoetermeer. Samen met bedrijven Stedin, Van Dorp Installaties, Dura Vermeer, woningcorporatie Vidomes, Bébouw Midreth en de gemeente Zoetermeer gaan zij aan de slag in het Living Lab Palenstein Aardgasvrij in Zoetermeer. Een unieke samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Door hier samen te werken krijgen studenten de kans om met de nieuwste technieken aan de slag te gaan. Tegelijkertijd gaan we hier aan de slag met junior ‘peercoaching’ door studenten.

Dorien vertelde over het Palensteijn project en over satellietlabs en livinglabs (toepassingslabs), waar leerlingen kennis en kunde opdoen bij bedrijven en projecten. Hierbij werken studenten samen met een klant van een bedrijf (de eindgebruiker). Vaak werken de studenten en de klant aan het oplossen van en maatschappelijk vraagstuk. De klant en de deelnemende scholen bepalen gezamenlijk de vorm van het lab.

Cijfer voor workshop Palensteijn.

Workshop 2 Technolab

Technolab Leiden is een leerwerkbedrijf met passie voor onderwijs, techniek, wetenschap en talentontwikkeling. Er werken meer dan 100 stagiairs en vrijwilligers. Jaarlijks doen er 20.000 leerlingen mee aan workshops en projecten. Ruim 25 freelancers begeleiden dit proces. Technolab organiseert workshops en projecten voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. 

Hier gingen we aan de slag met lego en het waterstof project en zelf attracties op schaal ontwerpen en programmeren. Een mooie manier om jongeren uit te dagen.

Cijfer Technolab

Workshop 3 Werken en leren

De banen liggen voor het oprapen binnen de Techniek & ICT-sector. Zelf zo dat er steeds vaker een tekort is van beschikbaar gekwalificeerd personeel. We moeten dus op zoek naar alternatieve oplossingen. mboRijnland richt zich via het Contractonderwijs en de Entreeopleidingen regelmatig op kwetsbare groepen in onze samenleving, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de opleiding tot assistent-fietsenmaker die recent gestart is.  De studenten – sommigen met een afstand tot de arbeidsmarkt – worden opgeleid tot assistent-mobiliteit en specialiseren zich in fietstechniek. De opleiding is tot stand gekomen door samenwerking met het lokale bedrijfsleven. De technieklessen worden gegeven bij een werkleerbedrijf. Bij verschillende fietsenwinkels doen de studenten werkervaring op. Na het behalen van hun diploma kunnen studenten doorleren voor de opleiding mobiliteit niveau 2 (elektrische fietsen, scooters en auto’s). In deze workshop laten we meer succesvolle voorbeelden zien. Daarnaast gaan we graag met u in gesprek welke andere initiatieven ook voor u interessant kunnen zijn.

Cijfer werken en leren